]]>

Szukaj w:

KARTA OGÓLNA USŁUGI

Wpisanie do rejestru wyborców

Ogólny opis

Wpisanie do rejestru wyborców

Opis skrócony

Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców mogą złożyć osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy nie posiadające zameldowania na pobyt stały, osoby nigdzie nie zamieszkałe przebywające na obszarze gminy, osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy pod innym adresem niż adres ich stałego zameldowania, obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej nie będący obywatelami polskimi stale zamieszkujący na terenie gminy.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.
  2. Kserokopia ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
  3. Pisemna deklaracja, w której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  4. Dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość (do wglądu).

Odbiorca usługi

  • Obywatel,
  • Instytucja

Termin załatwienia sprawy

Termin załatwienia sprawy wynosi do 5 dni od daty wpływu wniosku.

Dodatkowe informacje

Tryb odwoławczy

Od decyzji w sprawie odmowy wpisania do rejestru przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.

Skargi i wnioski

Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy:
  • ulepszenia organizacji,
  • wzmacnianie praworządności,
  • usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom,
  • ochrony własności społecznej,
  • lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

Opłata

Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców jest wolny od opłat.

Informacje dodatkowe

Dopisanie do rejestru wyborców dotyczy tylko osób na stałe zamieszkałych na terenie gminy, którzy nie są zameldowani na pobyt stały. Decyzja o wpisaniu do rejestru wyborców może zostać wydana, gdy zostanie wykazane, że wnioskodawca na stałe zamieszkuje po określonym adresem. To do wnioskodawcy należy udokumentowanie tego faktu poprzez przedłożenie dokumentów potwierdzających stały pobyt po wskazanym adresem.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2020r. poz. 256 z późn. zm.)
  2. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. 2019r. poz. 684 z późn. zm.)
  3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie spisu wyborców (Dz. U. 2019r. poz. 727 z późn. zm.)
  4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 listopada 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (Dz. U. 2018r. poz. 2209 z późn. zm.)

Klasyfikacje usługi

  1. Usługi dla obywateli - Sprawy obywatelskie - Wybory

Kategorie życiowe

  1. Wybory

W chwili obecnej, za pośrednictwem portalu Wrota Mazowsza, dla wybranej usługi nie można złożyć dokumentu drogą elektroniczną do żadnego urzędu

Liczba wyświetleń: 1587993