]]>
close

Szukaj w:

Urząd Miejski w Radomiu

Wybierz formularz z listy formularzy na dole strony.

Urząd Miejski w Radomiu

ul. Jana Kilińskiego 30
26-600 Radom

telefon: tel.: (+48) 48 362 04 19, 48 362 04 24

http://www.bip.radom.pl

OPIS SZCZEGÓŁOWY USŁUGI

Zwrot wywłaszczonej nieruchomości na rzecz byłych właścicieli lub ich spadkobierców

  • Ogólny opis
    Zwrot wywłaszczonej nieruchomości na rzecz byłych właścicieli lub ich spadkobierców
  • Opis skrócony
    1. Poprzedni właściciel lub jego spadkobierca mogą żądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub jej części, jeżeli stała się ona zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu.
    2. Nieruchomość uznaje się za zbędną na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu jeżeli:
      • pomimo upływu 7 lat od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, nie rozpoczęto prac związanych z realizacją tego celu;
      • utraciła moc decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji lub decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu a cel ten nie został zrealizowany - Utracił moc z dniem 24.03.2014 r. w zakresie, w jakim za nieruchomość zbędną uznaje nieruchomość wywłaszczoną przed 27.05.1990 r., na której w dniu złożenia wniosku o zwrot, a nie później niż przed 22.09.2004 r. zrealizowano cel określony w decyzji o wywłaszczaniu, zobacz wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13.03.2014 r., sygn. akt P 38/11.
    3. Nieruchomość wywłaszczona podlega zwrotowi w stanie w jakim się znajduje w dniu jej zwrotu.
    4. Wniosek o zwrot nieruchomości muszą złożyć wszyscy uprawnieni.
  • Wymagane dokumenty
    1. Wniosek o zwrot nieruchomości złożony przez byłego właściciela bądź jego spadkobierców. Jeśli nieruchomość w momencie wywłaszczenia stanowiła własność kilku osób wniosek powinien pochodzić od wszystkich byłych współwłaścicieli. W przypadku istnienia kilku spadkobierców byłego właściciela, wniosek taki powinni złożyć wszyscy spadkobiercy.
    2. W przypadku złożenia wniosku przez spadkobierców konieczne jest przedstawienie postanowienia sądu o nabyciu praw do spadku po byłym właścicielu nieruchomości lub akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza.
    3. Dokument potwierdzający prawo własności do wywłaszczonej nieruchomości na dzień wywłaszczenia.
    4. Ostateczna decyzja wywłaszczeniowa lub akt notarialny dokumentujący przejęcie gruntu na rzecz Skarbu Państwa lub inny dokument.
    5. Pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
  • Odbiorca usługi
    Obywatel, Przedsiębiorca
  • Termin załatwienia sprawy:
    Sprawa załatwiana jest niezwłocznie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku (do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu).
    W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych termin może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
  • Informacja:
  • Dodatkowe informacje:

    Opłata

    • Wniosek o zwrot wywłaszczonej nieruchomości jest wolny od opłat.
    • 17 zł opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

    Tryb odwoławczy

    Odwołanie wnosi się do Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który ją wydał. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

    Skargi i wnioski

    Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
    Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
    Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

    Informacje dodatkowe

    1. Poprzedni właściciel lub jego spadkobierca zwraca Skarbowi Państwa lub właściwej jednostce samorządu terytorialnego, w zależności od tego kto jest właścicielem nieruchomości w dniu zwrotu, wypłacone odszkodowanie, a także nieruchomość zamienną, jeżeli była przyznana w ramach odszkodowania.
    2. Odszkodowanie podlega waloryzacji, z tym, że jego wysokość po waloryzacji z zastrzeżeniem art. 217 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami nie może być większa niż wartość rynkowa nieruchomości w dniu zwrotu, a jeżeli ze względu na rodzaj nieruchomości nie można określić wartości rynkowej, nie może być większa niż jej wartość odtworzeniowa. Zwaloryzowane odszkodowanie podlega odpowiednio zmniejszeniu lub zwiększeniu o kwotę równą różnicy ustalonej na dzień zwrotu. Przy ustalaniu różnicy wartości przyjmuje się stan nieruchomości z dnia wywłaszczenia oraz stan nieruchomości z dnia zwrotu.

    Podstawa prawna

    1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23)
    2. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 1774 z późn. zm.)

    Klasyfikacje usługi

    1. Usługi dla obywateli - Gospodarka nieruchomościami - Zwroty nieruchomości
    2. Usługi dla przedsiębiorców - Gospodarka nieruchomościami - Zwroty nieruchomości

    Kategorie życiowe

    1. Nieruchomość
    2. Wywłaszczenie

    Słowa kluczowe

    zwrot,nieruchomość

    Miejsce składania dokumentów

    Biuro Obsługi Mieszkańca – ul. Kilińskiego 30, pok.19
    ul. Jana Kilińskiego 30
    26-600 Radom

    Uwagi

    Przy ustalaniu różnicy wartości przyjmuje się stan nieruchomości z dnia wywłaszczenia oraz stan nieruchomości z dnia zwrotu. Osoby, które zostały pozbawione własności nieruchomości w wyniku wywłaszczenia dokonanego przed dniem 5 grudnia 1990 r., w razie zwrotu tych nieruchomości, zwracają odszkodowanie zwaloryzowane, w wysokości nie większej niż 50% aktualnej wartości tych nieruchomości.

    W przypadku, gdy zawnioskowana do zwrotu nieruchomość stanowi własność Gminy Miasta Radomia, Prezydent Miasta Radomia pełniący funkcję starosty miasta na prawach powiatu, podlega wyłączeniu za zasadach określonych w rozdziale 5 działu I ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego – Wojewoda Mazowiecki wyznacza organ właściwy do rozpatrzenia sprawy.

    Roszczenie o zwrot nieruchomości nie przysługuje, jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość została sprzedana albo ustanowiono na niej prawo użytkowania wieczystego na rzecz osoby trzeciej i prawo to zostało ujawnione w księdze wieczystej.

Zrealizuj usługę przez Internet:

visitstats.counter 367592