]]>

Szukaj w:

KARTA OGÓLNA USŁUGI

Wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców, Rejestru Dowodów Osobistych na wniosek zainteresowanej osoby

Ogólny opis

Wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców, Rejestru Dowodów Osobistych na wniosek zainteresowanej osoby

Opis skrócony

  1. Organy prowadzące rejestr mieszkańców, rejestr zamieszkania cudzoziemców, Rejestr Dowodów Osobistych, na wniosek osoby zainteresowanej, złożony w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, są zobowiązane wydać zaświadczenie zawierające pełny odpis przetworzonych danych dotyczących tej osoby zawartych w rejestrze. Zaświadczenie jest przekazywane w formie odpowiadającej złożonemu wnioskowi.
  2. Zaświadczenie może mieć formę wydruku z aktualnego programu informatycznego.
  3. Dane ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych udostępnia się, o ile są one niezbędne do realizacji zadań ustawowych, następującym podmiotom:
    • organom administracji publicznej, sądom i prokuraturze;
    • Policji, Straży Granicznej, Służbie Więziennej, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Służbie Celnej, Żandarmerii Wojskowej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Komendatowi Straży Marszałkowskiej; organom Krajowej Administracji Skarbowej; Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
    • ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych; Ministerowi Sprawiedliwości; organom informacji finansowej;
    • państwowym i komunalnym jednostkom organizacyjnym oraz innym pod-miotom – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach;
    • Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi – w zakresie danych osób poszukiwanych.
  4. Dane są udostępniane:
    • osobom i jednostkom organizacyjnym – jeżeli wykażą w tym interes prawny;
    • jednostkom organizacyjnym – jeżeli po ich wykorzystaniu w celach badawczych, statystycznych lub badania opinii publicznej dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli na ustalenie tożsamości osób, których dane dotyczą;
    • innym osobom i podmiotom – jeżeli uwiarygodnią one interes faktyczny w otrzymaniu danych i za zgodą osób, których dane dotyczą.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek od osoby posiadającej interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów.
  2. Dokument stwierdzający tożsamość.
  3. Kserokopia dokumentu świadczącego o interesie prawnym (oryginał do wglądu).
  4. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Odbiorca usługi

  • Obywatel,
  • Instytucja

Termin załatwienia sprawy

Termin załatwienia sprawy wynosi do 7 dni od daty wpływu wniosku.

Odmowa wydania zaświadczenia bądź odmowa wydania zaświadczenia o żądanej treści następuje w drodze postanowienia.

Dodatkowe informacje

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Wojewody Mazowieckiego w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

Skargi i wnioski

Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy:
  • ulepszenia organizacji,
  • wzmacnianie praworządności,
  • usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom,
  • ochrony własności społecznej,
  • lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

Opłata

  • Opłata skarbowa w kwocie 17 zł za wydanie zaświadczenia.
  • Opłata skarbowa w kwocie 31 zł za udostępnienie danych osoby trzeciej.
  • Opłata skarbowa w kwocie 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa do wystąpienia o zaświadczenie w imieniu podmiotu, który wnioskuje o wydanie zaświadczenia.

Informacje dodatkowe

Zaświadczenie wydaje się osobie, której ono dotyczy, bądź członkowi rodziny wspólnie zamieszkałemu, po przedłożeniu pisemnego upoważnienia do załatwienia sprawy w jego imieniu. Na zasadach ogólnych można je przekazać lub przesłać pełnomocnikowi wskazanemu we wniosku. W innych przypadkach zaświadczenie może być wydane jedynie po udokumentowaniu interesu prawnego do posiadania danych.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2018r. poz. 2096 z późn. zm.)
  2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2019r. poz. 1000 z późn. zm.)
  3. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. 2019r. poz. 1397)
  4. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. 2019r. poz. 653 z późn. zm.)
  5. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. 2019r. poz. 700 z późn. zm.)
  6. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 października 2011 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi (Dz. U. 2015r. poz. 1604 z późn. zm.)
  7. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych i dokumentacji związanej z dowodami osobistymi (Dz. U. 2016r. poz. 319)

Klasyfikacje usługi

  1. Usługi dla obywateli - Sprawy obywatelskie - Dowody osobiste
  2. Usługi dla instytucji, urzędów - Sprawy obywatelskie - Dowody osobiste

Kategorie życiowe

  1. Dowód osobisty
  2. Meldunek

W chwili obecnej, za pośrednictwem portalu Wrota Mazowsza, dla wybranej usługi nie można złożyć dokumentu drogą elektroniczną do żadnego urzędu

Liczba wyświetleń: 1095592