]]>

Szukaj w:

KARTA OGÓLNA USŁUGI

Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych

Ogólny opis

Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych

Opis skrócony

  1. Stowarzyszenie zwykłe jest uproszczoną formą stowarzyszenia.
  2. Nie posiada ono osobowości prawnej.
  3. Niemniej stowarzyszenie zwykłe może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane.
  4. Stowarzyszenie zwykłe mogą założyć conajmniej trzy osoby.
  5. Utworzenie stowarzyszenia zwykłego wymaga uprzedniego uchwalenia regulaminu jego działalności, określającego w szczególności nazwę stowarzyszenia zwykłego, cel lub cele, teren i środki działania, siedzibę, przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd, zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkostwa, a także sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
  6. Jeżeli w stowarzyszenie zwykłe ma być powołany zarząd, należy w regulaminie określić tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych.
  7. Jeżeli zaś stowarzyszenie zwykłe zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa w regulaminie działalności tryb jego wyboru, uzupełniania składu oraz jego kompetencje.
  8. Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji.
  9. Sąd rejestrowy, na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora, może zakazać założenia stowarzyszenia zwykłego, jeżeli nie spełnia ono warunków określonych w przepisach prawa.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych wraz załączniami w postaci:
    • regulaminu działalności;
    • listy założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli;
    • imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
    • imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;
    • adres siedziby stowarzyszenia zwykłego.
  2. Jeżeli wniosek o wpis składa zarząd, podpisują go wszyscy członkowie zarządu.

Odbiorca usługi

Obywatel

Termin załatwienia sprawy

Właściwy starosta ma obowiązek dokonać wpisu stowarzyszenia co do zasady w terminie 7 dni od dnia złożenia prawidłowego i pełnego wniosku.

Dodatkowe informacje

Tryb odwoławczy

Brak

Skargi i wnioski

Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

Opłata

Postępowanie wolne od opłat.

Informacje dodatkowe

Ponieważ stowarzyszenie zwykłe nie ma osobowości prawnej, to nie może:
  • prowadzić działalności gospodarczej;
  • powoływać terenowych jednostek organizacyjnych;
  • zrzeszać osób prawnych;
  • prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2017r. poz. 1257 z późn. zm.)
  2. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2017r. poz. 210)

Klasyfikacje usługi

  1. Usługi dla obywateli - Sprawy obywatelskie - Stowarzyszenia zwykłe

Kategorie życiowe

  1. Stowarzyszenia zwykłe
  2. Ewidencje

W chwili obecnej, za pośrednictwem portalu Wrota Mazowsza, dla wybranej usługi nie można złożyć dokumentu drogą elektroniczną do żadnego urzędu

Liczba wyświetleń: 1547657