]]>

Szukaj w:

KARTA OGÓLNA USŁUGI

Odszkodowanie za grunty wydzielone w wyniku podziału nieruchomości pod drogi publiczne

Ogólny opis

Odszkodowanie za grunty wydzielone w wyniku podziału nieruchomości pod drogi publiczne

Opis skrócony

  1. Działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe z nieruchomości, których podział został dokonany na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego, przechodzą z mocy prawa odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca projekt podziału stała się ostateczna, a orzeczenie o podziale prawomocne.
  2. Za działki gruntu, o których mowa przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem lub użytkownikiem wieczystym a właściwym organem. Jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie, odszkodowanie ustala się i wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o ustalenie odszkodowania za drogi publiczne przejęte w wyniku podziału nieruchomości podpisany przez wszystkie uprawnione osoby.
  2. Ostateczna decyzja zatwierdzająca projekt podziału geodezyjnego nieruchomości, na mocy którego wydzielona została działka gruntu pod drogę wraz z załącznikiem graficznym (kserokopia).
  3. Odpis z księgi wieczystej potwierdzający prawo własności do nieruchomości na dzień uprawomocnienia się decyzji o podziale (oryginał).
  4. W przypadku spadkobierców - postanowienia o nabyciu praw do spadku lub notarialny akt poświadczenia dziedziczenia.
  5. Pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.

Odbiorca usługi

Obywatel, Przedsiębiorca

Termin załatwienia sprawy

Sprawa załatwiana jest niezwłocznie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku (do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu).
W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych termin może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.

Dodatkowe informacje

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do właściwego Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem organu, który ją wydał. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

Skargi i wnioski

Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

Opłata

  • Wniosek o odszkodowanie za grunty wydzielone w wyniku podziału nieruchomości pod drogi publiczne jest wolny od opłat.
  • 17 zł opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2016r. poz. 23)
  2. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2015r. poz. 1774 z późn. zm.)

Klasyfikacje usługi

  1. Usługi dla obywateli - Gospodarka nieruchomościami - Odszkodowania
  2. Usługi dla przedsiębiorców - Gospodarka nieruchomościami - Odszkodowania

Kategorie życiowe

  1. Odszkodowanie
  2. Nieruchomość
  3. Grunt
  4. Wywłaszczenie
  5. Infrastruktura
  6. Droga
  7. Budowa

W chwili obecnej, za pośrednictwem portalu Wrota Mazowsza, dla wybranej usługi nie można złożyć dokumentu drogą elektroniczną do żadnego urzędu

Liczba wyświetleń: 1587962