
Urząd Gminy Dębe Wielkie
Urząd Gminy Dębe Wielkie
ul. Strażacka 3
05-311 Dębe Wielkie
05-311 Dębe Wielkie
telefon: 25 756-47-00
fax: 25 756-47-34
fax: 25 756-47-34
OPIS SZCZEGÓŁOWY USŁUGI
Wydanie dowodu osobistego w razie jego utraty
Ogólny opis
Wydanie dowodu osobistego w razie jego utraty
Opis skrócony
Dowód osobisty jest dokumentem:
- stwierdzającym tożsamość osoby;
- poświadczającym obywatelstwo polskie;
- uprawniającym obywateli polskich do przekroczenia granic miedzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej, państwami Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależącymi do Unii Europejskiej oraz państwami niebędącymi stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi oraz na podstawie jednostronnych decyzji innych państw, uznających ten dokument za wystarczający do przekraczania ich granic.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego złożony w formie papierowej lub drogą elektroniczną.
- Wniosek jednego z rodziców lub opiekunów prawnych – w przypadku osób, które do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni, przy czym w wypadku osób powyżej 5 roku życia konieczna jest ich obecność w chwili składania wniosku.
- Wniosek opiekuna lub jednego z rodziców osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej lub pozostającej pod władzą rodzicielską.
- Wniosek kuratora ustanowionego dla osoby ubezwłasnowolnionej częściowo.
- Aktualną (nie starszą niż 6 miesięcy) kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35 × 45 mm (przy wniosku w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 × 610 pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB), przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny.
- W przypadku osoby niepełnosprawnej do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.
- W wypadku osoby noszącej wyznaniowe nakrycie głowy do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
- W przypadku zmiany danych w aktach stanu cywilnego:
- odpis skrócony aktu urodzenia, w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński;
- odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku (jeżeli dane zawarte w dowodzie nie uległy zmianie a w dokumentacji znajdują się odpisy akt stanu cywilnego – ponowne złożenie nie jest wymagane).
- Na żądanie organu:
- poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwości co do obywatelstwa osoby.
Odbiorca usługi
- Usługa dla obywateli
Termin załatwienia sprawy
Po złożeniu wniosku Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie złożenia wniosku adekwatne do sposobu jego złożenia. Załatwienie sprawy powinno nastąpić w ciągu 30 dni, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Informacja
Dodatkowe informacje
Opłata
Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.
Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
Skargi i wnioski
Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy:
- ulepszenia organizacji,
- wzmacnianie praworządności,
- usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom,
- ochrony własności społecznej,
- lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Informacje dodatkowe
- Wniosek składa się osobiście lub w formie dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
- Dowód osobisty odbiera się osobiście.
- Na uzasadniony wniosek rodziców, kuratora lub opiekunów, dowód może być wydany osobie, która nie ukończyła 13 roku życia.
- Małoletni składa wniosek w obecności jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.
- Dowód osobisty jest ważny:
- 10 lat od daty jego wydania;
- bezterminowo – w przypadku osób, które ukończyły 65 lat;
- 5 lat – w przypadku osób, które nie ukończyły 5 roku życia.
- Dowód osobisty należy wymienić w wypadku:
- zmiany danych, które zawarte są w dowodzie osobistym;
- uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia nowej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby;
- upływu terminu ważności dowodu osobistego.
- W razie zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, należy wystąpić o jego wymianę w terminie 14 dni od dnia zaistnienia faktów powodujących zmianę.
- W przypadku upływu terminu ważności dowodu osobistego, uszkodzenia lub powstania innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby posiadającej dokument, należy niezwłocznie wystąpić o jego wymianę.
- Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami.
- W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
- Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
- W uzasadnionych przypadkach organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek, do którego została dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r., o dowodach osobistych (Dz. U. z 2019 r., poz. 653 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 700 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2015 r., poz. 212 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz. U. z 2019 r., poz. 400 z późn. zm.)
Ochrona danych osobowych
- Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Gminy Dębe Wielkie jest Wójt Gminy Dębe Wielkie (tel. 25 756 47 00, ul. Strażacka 3, 05-311 Dębe Wielkie).
- W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych mogą Państwo kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych – Panią Beatą Bartnicką pod numerem telefonu (25) 756 47 44 lub adresem email: iod@debewielkie.pl.
- Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze.
- Dane osobowe przetwarzane są na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
- Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom innym niż upoważnione na podstawie przepisów prawa lub którym dane osobowe zostały powierzone na podstawie zawartej umowy.
- Państwa dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do wykonywania zadań przez Urząd Gminy Dębe Wielkie oraz określony przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w tym przepisami archiwalnymi.
- Posiadają Państwo prawo dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych.
- Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
- Podanie danych osobowych jest obowiązkowe, gdy jest wymogiem ustawowym, w pozostałych przypadkach jest dobrowolne
Klasyfikacje usługi
- Usługi dla obywateli - Sprawy obywatelskie - Dowody osobiste
Kategorie życiowe
- Dowód osobisty
Słowa kluczowe
Dowód osobisty, wymiana, utrata
Miejsce składania dokumentów
Urząd GminyDębe Wielkie
ul. Strażacka 3
05-311 Dębe Wielkie
ul. Strażacka 3
05-311 Dębe Wielkie
Uwagi
BRAK
Zrealizuj usługę przez Internet
Liczba wyświetleń: 442731