
Urząd Gminy Teresin
Urząd Gminy Teresin
ul. Zielona 20
96-515 Teresin
96-515 Teresin
telefon: 46 861 38 15
46 861 38 16
46 861 38 17
fax: 46 864 25 32
fax: 46 864 25 32
OPIS SZCZEGÓŁOWY USŁUGI
Wpisanie do rejestru wyborców
Ogólny opis
Wpisanie do rejestru wyborców
Opis skrócony
Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców mogą złożyć osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy nie posiadające zameldowania na pobyt stały, osoby nigdzie nie zamieszkałe przebywające na obszarze gminy, osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy pod innym adresem niż adres ich stałego zameldowania, obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej nie będący obywatelami polskimi stale zamieszkujący na terenie gminy.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.
- Kserokopia ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
- Pisemna deklaracja, w której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość (do wglądu).
Odbiorca usługi
- Obywatel,
- Instytucja
Termin załatwienia sprawy
Termin załatwienia sprawy wynosi do 5 dni od daty wpływu wniosku.
Informacja
Dodatkowe informacje
Opłata
Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców jest wolny od opłat.
Tryb odwoławczy
Od decyzji w sprawie odmowy wpisania do rejestru przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.
Skargi i wnioski
Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy:
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy:
- ulepszenia organizacji,
- wzmacnianie praworządności,
- usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom,
- ochrony własności społecznej,
- lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
Informacje dodatkowe
Dopisanie do rejestru wyborców dotyczy tylko osób na stałe zamieszkałych na terenie gminy, którzy nie są zameldowani na pobyt stały. Decyzja o wpisaniu do rejestru wyborców może zostać wydana, gdy zostanie wykazane, że wnioskodawca na stałe zamieszkuje po określonym adresem. To do wnioskodawcy należy udokumentowanie tego faktu poprzez przedłożenie dokumentów potwierdzających stały pobyt po wskazanym adresem.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r., poz. 684 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 listopada 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (Dz. U. z 2018 r., poz. 2209 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie spisu wyborców (Dz. U. z 2019 r., poz. 727 z późn. zm.)
Ochrona danych osobowych
Klasyfikacje usługi
- Usługi dla obywateli - Sprawy obywatelskie - Wybory
Kategorie życiowe
- Wybory
Słowa kluczowe
wpis, rejestr wyborców
Miejsce składania dokumentów
- Ogólny opis
Dopisanie do spisu wyborców.
- Opis skrócony
- Wyborca przebywający czasowo na obszarze gminy w okresie obejmującym dzień wyborów jest dopisywany do spisu wyborców, na jego pisemny wniosek wniesiony do urzędu gminy najpóźniej w 5 dniu przed dniem wyborów.
- Prawo dopisania się do spisu nie przysługuje w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego.
- W wyborach uzupełniających do Senatu dopisanie do spisu wyborców ma zastosowanie tylko do wyborców stale zamieszkałych na obszarze okręgu wyborczego, w którym przeprowadza się wybory uzupełniające.
- Z wnioskiem może wystąpić także wyborca nigdzie niezamieszkały (bez stałego zameldowania), przebywający na terenie gminy.
- Urząd gminy miejsca stałego zameldowania – na podstawie otrzymanego zawiadomienia o dopisaniu do spisu wyborców – skreśli wyborcę ze sporządzonego przez siebie spisu wyborców.
- Wymagane dokumenty
- Wniosek wyborcy o dopisanie do spisu.
- Dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
- Odbiorca usługi
Obywatel
- Termin załatwienia sprawy:
Sprawa załatwiana jest niezwłocznie.
Uwagi
Zrealizuj usługę przez Internet
Liczba wyświetleń: 744322