]]>
close

Szukaj w:

Urząd Gminy Osieck

Wybierz formularz z listy formularzy na dole strony.

Urząd Gminy Osieck

OPIS SZCZEGÓŁOWY USŁUGI

Wydanie odpisu zupełnego, skróconego aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia

Ogólny opis

Wydanie odpisu zupełnego, skróconego aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia

Opis skrócony

  1. Z rejestru stanu cywilnego wydaje się odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego, zaświadczenia o dokonanych w rejestrze stanu cywilnego wpisach lub o ich braku, zaświadczenie o stanie cywilnym oraz inne zaświadczenia dotyczące urzędowego potwierdzenia określonych faktów, np. zaświadczenie o wyznaczonej dacie ślubu.
  2. Uprawnionymi do uzyskania odpisów i zaświadczeń są: osoba, której akt dotyczy, jej wstępny, zstępny, rodzeństwo, małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, przedstawiciel ustawowy, opiekun, osoba, która wykaże w tym interes prawny, sądy, prokuratorzy, organizacje społeczne, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny, oraz organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
  3. Interes prawny ma miejsce, gdy przedstawienie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, co należy udokumentować wezwaniem sądu lub organu administracji do przedłożenia tego dokumentu lub okazaniem potwierdzonego przez sąd pozwu sądowego względnie zawiadomienia organu administracyjnego o toczącym się postępowaniu.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie odpisu skróconego / zupełnego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu.
  2. Do wglądu: dokument tożsamości wnioskodawcy.
  3. Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej.

Odbiorca usługi

  • Obywatel

Termin załatwienia sprawy

Załatwienie sprawy następuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie do 7 dni od daty złożenia wniosku.

Informacja

  • Kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje z rejestru stanu cywilnego: odpisy zupełne i odpisy skrócone aktów stanu cywilnego; zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby; zaświadczenia o stanie cywilnym.
  • W/w zaświadczenia są ważne przez okres 6 miesięcy od daty ich sporządzenia.
  • Wnioski składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego.
  • W/w dokumenty mogą zostać wydane  w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
  • Odpis aktu stanu cywilnego i zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się osobie, której akt dotyczy, lub jej małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, przedstawicielowi ustawowemu, opiekunowi, osobie, która wykaże w tym interes prawny, sądowi, prokuratorowi, organizacjom społecznym, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny, oraz organom administracji publicznej, w tym podmiotom, o których mowa w art. 5a ust. 1, Służbie Ochrony Państwa, Policji, Straży Granicznej i Służbie Więziennej, a także Żandarmerii Wojskowej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań. Zaświadczenie o stanie cywilnym wydaje się osobie, której zaświadczenie dotyczy.
  • Terminy wydawania dokumentów  z rejestru stanu cywilnego:

1)       niezwłocznie, jeżeli akt z którego wydawany jest dokument znajduje się w rejestrze stanu cywilnego.

2)      w terminie  7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku, w przypadku aktu przechowywanego przez tut. urząd stanu cywilnego.

3)      w terminie 10 dni roboczych  od dnia złażenia wniosku  w przypadku aktu przechowywanego przez inny  urząd stanu cywilnego.


Opłata: 33,00 zł – odpis zupełny aktu stanu cywilnego, 22,00 zł- odpis skrócony aktu stanu cywilnego ( w tym wielojęzyczny), 39,00 zł – odpis zupełny wydany  w wyniku przeniesienia do rejestru stanu cywilnego wpisu  z ksiąg stanu cywilnego prowadzonych przed dniem 1 stycznia 1946r., 24,00 zł - zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby, 38,00 zł - zaświadczenia o stanie cywilnym

 Nie podlegają opłacie dokumenty  wydane w sprawach określonych  w art. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej.



Dodatkowe informacje

Opłata

  • Opłata skarbowa w kwocie 22 zł za odpis skrócony.
  • Opłata skarbowa w kwocie 33 zł za odpis zupełny.
  • Opłata skarbowa w kwocie 24 zł za zaświadczenie - opłata skarbowa za zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby, dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub ich braku, albo o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego oraz o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego.
  • Opłata skarbowa w kwocie 38 zł za zaświadczenie o stanie cywilnym.
  • Opłata skarbowa w kwocie 17 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.

Informacje o płatnościach

Nazwa odbiorcy rachunku bankowego:
Gmina Osieck
Tytuł wpłaty:
Wydanie dokumentu z rejestru stanu cywilnego (jakiego aktu dotyczy, kogo dotyczy)

Tryb odwoławczy

  1. Od decyzji, odmawiającej wydania odpisu, wydanej przez Kierownika USC, przysługuje odwołanie do Wojewody Mazowieckiego, za pośrednictwem kierownika USC, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
  2. Odmowa wydania zaświadczenia następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie do Wojewody Mazowieckiego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Skargi i wnioski

Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy:
  • ulepszenia organizacji,
  • wzmacnianie praworządności,
  • usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom,
  • ochrony własności społecznej,
  • lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2224 z późn. zm.)
  2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.)
  3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1000)

Ochrona danych osobowych

Klasyfikacje usługi

  1. Usługi dla obywateli - Urząd Stanu Cywilnego - Akta Stanu Cywilnego

Kategorie życiowe

  1. Stan cywilny

Słowa kluczowe

odpis, akta stanu cywilnego, zaświadczenie

Miejsce składania dokumentów

Urząd Gminy w Osiecku
Ul. Rynek 1
08-445 Osieck
pok. Nr 10.

Uwagi

brak uwag

Zrealizuj usługę przez Internet

visitstats.counter 158159