
Urząd Gminy Osieck
Urząd Gminy Osieck
08-445 Osieck
OPIS SZCZEGÓŁOWY USŁUGI
Wydanie odpisu zupełnego, skróconego aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia
Ogólny opis
Opis skrócony
- Z rejestru stanu cywilnego wydaje się odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego, zaświadczenia o dokonanych w rejestrze stanu cywilnego wpisach lub o ich braku, zaświadczenie o stanie cywilnym oraz inne zaświadczenia dotyczące urzędowego potwierdzenia określonych faktów, np. zaświadczenie o wyznaczonej dacie ślubu.
- Uprawnionymi do uzyskania odpisów i zaświadczeń są: osoba, której akt dotyczy, jej wstępny, zstępny, rodzeństwo, małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, przedstawiciel ustawowy, opiekun, osoba, która wykaże w tym interes prawny, sądy, prokuratorzy, organizacje społeczne, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny, oraz organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
- Interes prawny ma miejsce, gdy przedstawienie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, co należy udokumentować wezwaniem sądu lub organu administracji do przedłożenia tego dokumentu lub okazaniem potwierdzonego przez sąd pozwu sądowego względnie zawiadomienia organu administracyjnego o toczącym się postępowaniu.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie odpisu skróconego / zupełnego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu.
- Do wglądu: dokument tożsamości wnioskodawcy.
- Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej.
Odbiorca usługi
- Obywatel
Termin załatwienia sprawy
Informacja
- Kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje z rejestru stanu cywilnego: odpisy zupełne i odpisy skrócone aktów stanu cywilnego; zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby; zaświadczenia o stanie cywilnym.
- W/w zaświadczenia są ważne przez okres 6 miesięcy od daty ich sporządzenia.
- Wnioski składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego.
- W/w dokumenty mogą zostać wydane w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
- Odpis aktu stanu cywilnego i zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się osobie, której akt dotyczy, lub jej małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, przedstawicielowi ustawowemu, opiekunowi, osobie, która wykaże w tym interes prawny, sądowi, prokuratorowi, organizacjom społecznym, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny, oraz organom administracji publicznej, w tym podmiotom, o których mowa w art. 5a ust. 1, Służbie Ochrony Państwa, Policji, Straży Granicznej i Służbie Więziennej, a także Żandarmerii Wojskowej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań. Zaświadczenie o stanie cywilnym wydaje się osobie, której zaświadczenie dotyczy.
- Terminy wydawania dokumentów z rejestru stanu cywilnego:
1) niezwłocznie, jeżeli akt z którego wydawany jest dokument znajduje się w rejestrze stanu cywilnego.
2) w terminie 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku, w przypadku aktu przechowywanego przez tut. urząd stanu cywilnego.
3) w terminie 10 dni roboczych od dnia złażenia wniosku w przypadku aktu przechowywanego przez inny urząd stanu cywilnego.
Opłata: 33,00 zł – odpis zupełny aktu stanu cywilnego, 22,00 zł- odpis skrócony aktu stanu cywilnego ( w tym wielojęzyczny), 39,00 zł – odpis zupełny wydany w wyniku przeniesienia do rejestru stanu cywilnego wpisu z ksiąg stanu cywilnego prowadzonych przed dniem 1 stycznia 1946r., 24,00 zł - zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby, 38,00 zł - zaświadczenia o stanie cywilnym
Nie podlegają opłacie dokumenty wydane w sprawach określonych w art. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej.
Dodatkowe informacje
Opłata
- Opłata skarbowa w kwocie 22 zł za odpis skrócony.
- Opłata skarbowa w kwocie 33 zł za odpis zupełny.
- Opłata skarbowa w kwocie 24 zł za zaświadczenie - opłata skarbowa za zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby, dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub ich braku, albo o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego oraz o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego.
- Opłata skarbowa w kwocie 38 zł za zaświadczenie o stanie cywilnym.
- Opłata skarbowa w kwocie 17 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.
Informacje o płatnościach
Gmina Osieck
Tytuł wpłaty:
Wydanie dokumentu z rejestru stanu cywilnego (jakiego aktu dotyczy, kogo dotyczy)
Tryb odwoławczy
- Od decyzji, odmawiającej wydania odpisu, wydanej przez Kierownika USC, przysługuje odwołanie do Wojewody Mazowieckiego, za pośrednictwem kierownika USC, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
- Odmowa wydania zaświadczenia następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie do Wojewody Mazowieckiego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
Skargi i wnioski
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy:
- ulepszenia organizacji,
- wzmacnianie praworządności,
- usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom,
- ochrony własności społecznej,
- lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2224 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1000)
Ochrona danych osobowych
Klasyfikacje usługi
- Usługi dla obywateli - Urząd Stanu Cywilnego - Akta Stanu Cywilnego
Kategorie życiowe
- Stan cywilny
Słowa kluczowe
Miejsce składania dokumentów
Urząd Gminy w Osiecku
Ul. Rynek 1
08-445 Osieck
pok. Nr 10.