
Urząd Gminy Czernice Borowe
Urząd Gminy Czernice Borowe
ul. Dolna 2
06-415 Czernice Borowe
06-415 Czernice Borowe
telefon: 23 674 62 15
fax: 23 677 00 13
fax: 23 677 00 13
OPIS SZCZEGÓŁOWY USŁUGI
Wydanie odpisu zupełnego, skróconego aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia
Ogólny opis
Wydanie odpisu zupełnego, skróconego aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia
Opis skrócony
- Z rejestru stanu cywilnego wydaje się odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego, zaświadczenia o dokonanych w rejestrze stanu cywilnego wpisach lub o ich braku, zaświadczenie o stanie cywilnym oraz inne zaświadczenia dotyczące urzędowego potwierdzenia określonych faktów, np. zaświadczenie o wyznaczonej dacie ślubu.
- Uprawnionymi do uzyskania odpisów i zaświadczeń są: osoba, której akt dotyczy, jej wstępny, zstępny, rodzeństwo, małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, przedstawiciel ustawowy, opiekun, osoba, która wykaże w tym interes prawny, sądy, prokuratorzy, organizacje społeczne, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny, oraz organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
- Interes prawny ma miejsce, gdy przedstawienie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, co należy udokumentować wezwaniem sądu lub organu administracji do przedłożenia tego dokumentu lub okazaniem potwierdzonego przez sąd pozwu sądowego względnie zawiadomienia organu administracyjnego o toczącym się postępowaniu.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie odpisu skróconego / zupełnego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu.
- Do wglądu: dokument tożsamości wnioskodawcy.
- Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej.
Odbiorca usługi
- Obywatel
Termin załatwienia sprawy
Załatwienie sprawy następuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie do 7 dni od daty złożenia wniosku.
Informacja
Dodatkowe informacje
Opłata
- Opłata skarbowa w kwocie 22 zł za odpis skrócony.
- Opłata skarbowa w kwocie 33 zł za odpis zupełny.
- Opłata skarbowa w kwocie 24 zł za zaświadczenie - opłata skarbowa za zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby, dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub ich braku, albo o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego oraz o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego.
- Opłata skarbowa w kwocie 38 zł za zaświadczenie o stanie cywilnym.
- Opłata skarbowa w kwocie 17 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.
Tryb odwoławczy
- Od decyzji, odmawiającej wydania odpisu, wydanej przez Kierownika USC, przysługuje odwołanie do Wojewody Mazowieckiego, za pośrednictwem kierownika USC, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
- Odmowa wydania zaświadczenia następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie do Wojewody Mazowieckiego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
Skargi i wnioski
Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy:
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy:
- ulepszenia organizacji,
- wzmacnianie praworządności,
- usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom,
- ochrony własności społecznej,
- lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2224 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1000)
Ochrona danych osobowych
- Administratorami Pani/Pana danych osobowych są:
- Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie 00-060 przy ul. Królewskiej 27, adres e-mail: https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt,– odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru PESEL.
- Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul Stefana Batorego 5,adres e-mail: iod@mswia.gov.pl – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie.
- Wójt Gminy Czernice Borowe mający siedzibę w Czernicach Borowych przy ul. Dolnej 2, 06-415 Czernice Borowe, tel.: 23 674 62 15, e-mail: sekretariat@czerniceborowe.pl w zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach ewidencji ludności prowadzonych przez organ.
- Inspektorem Ochrony Danych Osobowych w Urzędzie Gminy Czernice Borowe jest Monika Łukasiak, 23 674 62 15, e-mail iod@czerniceborowe.pl,
- Podstawę prawną do przetwarzania przez administratora Pani/Pana danych osobowych stanowi art. 6 1 pkt c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2018 r. poz. 1382 )
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są jedynie w zakresie niezbędnym i dopuszczalnym przez przepisy prawa, w celu wypełnienia obowiązków ciążących na Urzędzie Gminy wynikających z ustawy w celu:- zarejestrowania w związku z:
- nadaniem lub zmianą numeru PESEL,
- zmianą stanu cywilnego, imienia lub nazwiska,
- zgonem,
- zmianą obywatelstwa,
- wydaniem nowego dowodu osobistego,
- zmianą dokumentu podróży cudzoziemca,- rejestracji obowiązku meldunkowego polegającego na:
- zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego,
- wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
- zgłoszeniu wyjazdu i powrotu z wyjazdu poza granice Polski
- uzyskania przez zaświadczenia o danych własnych zgromadzonych w rejestrze PESEL
- usunięcia niezgodności w danych
- Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane uprawnionym, zgodnie z przepisami ustawy o ewidencji ludności podmiotom: służbom; organom administracji publicznej; sądom i prokuraturze; komornikom sądowym; państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym oraz innym podmiotom – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych; osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny; jednostkom organizacyjnym, w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej jeżeli po wykorzystaniu dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli ustalić tożsamości osób, których dane dotyczą; innym osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą interes prawny lub faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą określonych w odrębnych przepisach. Odbiorcą danych jest także Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA w zakresie realizacji zadania.
- Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw trzecich.
- Pani / Pana dane do rejestru PESEL wprowadzane są przez następujące organy:
- kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia, małżeństwa zgonu oraz wprowadzający do tych aktów zmiany, a także wydający decyzję o zmianie imienia lub nazwiska,
- organ gminy dokonujący rejestracji obowiązku meldunkowego,
- organ gminy wydający lub unieważniający dowód osobisty,
- wojewoda lub konsul RP wydający lub unieważniający paszport,
- wojewoda lub minister właściwy do spraw wewnętrznych dokonujący zmian w zakresie nabycia lub utraty obywatelstwa polskiego.
- Pani/ Pana dane osobowe w Rejestrze PESEL będą przetwarzane bezterminowo.
- Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka.
- Jeżeli wymaga tego przepis prawa ma Pani/Pan obowiązek podania danych osobowych. Ustawa o ewidencji ludności obowiązek taki nakłada.
- W przypadku uzyskania przez Panią/Pana informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego w sprawach ochrony danych osobowych tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Warszawa ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Klasyfikacje usługi
- Usługi dla obywateli - Urząd Stanu Cywilnego - Akta Stanu Cywilnego
Kategorie życiowe
- Stan cywilny
Słowa kluczowe
odpis, akta stanu cywilnego, zaświadczenie
Miejsce składania dokumentów
Urząd Gminy Czernice Borowe, ul. Dolna 2, 06-415 Czernice Borowe, pok. nr 20
Uwagi
Brak
Zrealizuj usługę przez Internet
Liczba wyświetleń: 406628