]]>
close

Szukaj w:

Starostwo Powiatowe w Grójcu

Wybierz formularz z listy formularzy na dole strony.

Starostwo Powiatowe w Grójcu

ul. Piłsudskiego 59
05-600 Grójec

OPIS SZCZEGÓŁOWY USŁUGI

Zwrot wywłaszczonej nieruchomości na rzecz byłych właścicieli lub ich spadkobierców

  • Ogólny opis
    Zwrot wywłaszczonej nieruchomości na rzecz byłych właścicieli lub ich spadkobierców
  • Opis skrócony
    1. Poprzedni właściciel lub jego spadkobierca mogą żądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub jej części, jeżeli stała się ona zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu.
    2. Nieruchomość uznaje się za zbędną na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu jeżeli:
      • pomimo upływu 7 lat od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, nie rozpoczęto prac związanych z realizacją tego celu; 
      • pomimo upływu 10 lat od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, cel ten nie został zrealizowany; przy czym jeżeli cel wywłaszczenia został zrealizowany tylko na części wywłaszczonej nieruchomości, zwrotowi podlega pozostała część.
    3. Nieruchomość wywłaszczona podlega zwrotowi w stanie w jakim się znajduje w dniu jej zwrotu.
    4. Wniosek o zwrot nieruchomości muszą złożyć wszyscy uprawnieni.
    5. Wypada zaznaczyć, że niektóre z przepisów stanowiących podstawę rozstrzygania w sprawie wniosku o zwrot wywłaszczonej nieruchomości zostały uznane za nezgodne z Konstytucją, stąd ostateczna ocena zasadności wniosku w kontekście przepisów prawnych może być odmiennna w poszczególnych sprawach.
  • Wymagane dokumenty
    1. Wniosek o zwrot nieruchomości złożony przez byłego właściciela bądź jego spadkobierców. Jeśli nieruchomość w momencie wywłaszczenia stanowiła własność kilku osób wniosek powinien pochodzić od wszystkich byłych współwłaścicieli. W przypadku istnienia kilku spadkobierców byłego właściciela, wniosek taki powinni złożyć wszyscy spadkobiercy.
    2. W przypadku złożenia wniosku przez spadkobierców konieczne jest przedstawienie postanowienia sądu o nabyciu praw do spadku po byłym właścicielu nieruchomości lub akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza.
    3. Dokument potwierdzający prawo własności do wywłaszczonej nieruchomości na dzień wywłaszczenia (oryginał).
    4. Ostateczna decyzja wywłaszczeniowa lub akt notarialny dokumentujący przejęcie gruntu na rzecz Skarbu Państwa lub inny dokument.
    5. Pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
  • Odbiorca usługi
    Obywatel, Przedsiębiorca
  • Termin załatwienia sprawy:
    Sprawa załatwiana jest niezwłocznie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku (do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu).
    W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych termin może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
  • Informacja:
  • Dodatkowe informacje:

    Opłata

    • Wniosek o zwrot wywłaszczonej nieruchomości jest wolny od opłat.
    • 17 zł opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

    Tryb odwoławczy

    Odwołanie wnosi się do Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który ją wydał. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

    Skargi i wnioski

    Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
    Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
    Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

    Informacje dodatkowe

    1. Poprzedni właściciel lub jego spadkobierca zwraca Skarbowi Państwa lub właściwej jednostce samorządu terytorialnego, w zależności od tego kto jest właścicielem nieruchomości w dniu zwrotu, wypłacone odszkodowanie, a także nieruchomość zamienną, jeżeli była przyznana w ramach odszkodowania.
    2. Odszkodowanie podlega waloryzacji, z tym, że jego wysokość po waloryzacji z zastrzeżeniem art. 217 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami nie może być większa niż wartość rynkowa nieruchomości w dniu zwrotu, a jeżeli ze względu na rodzaj nieruchomości nie można określić wartości rynkowej, nie może być większa niż jej wartość odtworzeniowa. Zwaloryzowane odszkodowanie podlega odpowiednio zmniejszeniu lub zwiększeniu o kwotę równą różnicy ustalonej na dzień zwrotu. Przy ustalaniu różnicy wartości przyjmuje się stan nieruchomości z dnia wywłaszczenia oraz stan nieruchomości z dnia zwrotu.

    Podstawa prawna

    1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 z późn. zm.)
    2. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r., poz. 121 z późn. zm.)

    Ochrona danych osobowych

    Na podstawie art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), publ. Dz. Urz. UE L Nr 119, s. 1 informujemy, iż:

    1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starostwo Powiatowe w Grójcu
    (adres: ul. J. Piłsudskiego 59 05-600 Grójec; numer telefonu: 48 665 11 00).

    2. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych mogą Państwo kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych pod adresem e-mail: inspektor@cbi24.pl.

    3. Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji obowiązków prawnych ciążących na Administratorze.

    4. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji ww. celu z uwzględnieniem okresów przechowywania określonych w przepisach odrębnych, w tym przepisów archiwalnych.

    5. Podstawą prawną przetwarzania danych jest art. 6 ust. 1 lit. c) ww. Rozporządzenia.

    6. 6. Odbiorcami Pani/Pana danych będą podmioty, które na podstawie zawartych umów przetwarzają dane osobowe w imieniu Administratora.

    7. Osoba, której dane dotyczą ma prawo do:

     - dostępu do treści swoich danych oraz możliwości ich poprawiania, sprostowania, ograniczenia przetwarzania oraz do przenoszenia swoich danych, a także - w przypadkach przewidzianych prawem - prawo do usunięcia danych i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Państwa danych.

    - wniesienia skargi do organu nadzorczego w przypadku gdy przetwarzanie danych odbywa się
     z naruszeniem przepisów powyższego rozporządzenia tj. Prezesa Ochrony Danych Osobowych,
    ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa

    Ponadto informujemy, iż w związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych nie podlega Pan/Pani decyzjom, które się opierają wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu, o czym stanowi art. 22 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.

    Klasyfikacje usługi

    1. Usługi dla obywateli - Gospodarka nieruchomościami - Zwroty nieruchomości
    2. Usługi dla przedsiębiorców - Gospodarka nieruchomościami - Zwroty nieruchomości

    Kategorie życiowe

    1. Nieruchomość
    2. Wywłaszczenie

    Słowa kluczowe

    zwrot,nieruchomość

    Miejsce składania dokumentów

    Starostwo Powiatowe w Grójcu
    05-600 Grójec
    ul. Piłsudskiego 59
    poniedziałek-piątek 7.30 - 15.30

    Uwagi

    brak

Zrealizuj usługę przez Internet:

visitstats.counter 1282959