
Starostwo Powiatowe w Gostyninie
Starostwo Powiatowe w Gostyninie
09-500 Gostynin
OPIS SZCZEGÓŁOWY USŁUGI
Zwrot wywłaszczonej nieruchomości na rzecz byłych właścicieli lub ich spadkobierców
Ogólny opis
Opis skrócony
- Poprzedni właściciel lub jego spadkobierca mogą żądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub jej części, jeżeli stała się ona zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu.
- Nieruchomość uznaje się za zbędną na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu jeżeli:
- pomimo upływu 7 lat od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, nie rozpoczęto prac związanych z realizacją tego celu;
- pomimo upływu 10 lat od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, cel ten nie został zrealizowany; przy czym jeżeli cel wywłaszczenia został zrealizowany tylko na części wywłaszczonej nieruchomości, zwrotowi podlega pozostała część.
- Nieruchomość wywłaszczona podlega zwrotowi w stanie w jakim się znajduje w dniu jej zwrotu.
- Wniosek o zwrot nieruchomości muszą złożyć wszyscy uprawnieni.
- Wypada zaznaczyć, że niektóre z przepisów stanowiących podstawę rozstrzygania w sprawie wniosku o zwrot wywłaszczonej nieruchomości zostały uznane za nezgodne z Konstytucją, stąd ostateczna ocena zasadności wniosku w kontekście przepisów prawnych może być odmiennna w poszczególnych sprawach.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o zwrot nieruchomości złożony przez byłego właściciela bądź jego spadkobierców. Jeśli nieruchomość w momencie wywłaszczenia stanowiła własność kilku osób wniosek powinien pochodzić od wszystkich byłych współwłaścicieli. W przypadku istnienia kilku spadkobierców byłego właściciela, wniosek taki powinni złożyć wszyscy spadkobiercy.
- W przypadku złożenia wniosku przez spadkobierców konieczne jest przedstawienie postanowienia sądu o nabyciu praw do spadku po byłym właścicielu nieruchomości lub akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza.
- Dokument potwierdzający prawo własności do wywłaszczonej nieruchomości na dzień wywłaszczenia (oryginał).
- Ostateczna decyzja wywłaszczeniowa lub akt notarialny dokumentujący przejęcie gruntu na rzecz Skarbu Państwa lub inny dokument.
- Pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
Odbiorca usługi
Termin załatwienia sprawy
W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych termin może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
Informacja
- 17 zł opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Dodatkowe informacje
Opłata
- Wniosek o zwrot wywłaszczonej nieruchomości jest wolny od opłat.
- 17 zł opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Tryb odwoławczy
Skargi i wnioski
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
Informacje dodatkowe
- Poprzedni właściciel lub jego spadkobierca zwraca Skarbowi Państwa lub właściwej jednostce samorządu terytorialnego, w zależności od tego kto jest właścicielem nieruchomości w dniu zwrotu, wypłacone odszkodowanie, a także nieruchomość zamienną, jeżeli była przyznana w ramach odszkodowania.
- Odszkodowanie podlega waloryzacji, z tym, że jego wysokość po waloryzacji z zastrzeżeniem art. 217 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami nie może być większa niż wartość rynkowa nieruchomości w dniu zwrotu, a jeżeli ze względu na rodzaj nieruchomości nie można określić wartości rynkowej, nie może być większa niż jej wartość odtworzeniowa. Zwaloryzowane odszkodowanie podlega odpowiednio zmniejszeniu lub zwiększeniu o kwotę równą różnicy ustalonej na dzień zwrotu. Przy ustalaniu różnicy wartości przyjmuje się stan nieruchomości z dnia wywłaszczenia oraz stan nieruchomości z dnia zwrotu.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r., poz. 121 z późn. zm.)
Ochrona danych osobowych
KLAUZULA INFORMACYJNA
Zgodnie z art. 13 ust. 1 Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016) informujemy, że:
- Administratorem Państwa danych jest Starostwo Powiatowe w Gostyninie,
adres: ul. Dmowskiego 13, 09-500 Gostynin, starosta@gostynin.powiat.pl tel.: 24 236 79 81. - Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym mogą się Państwo kontaktować w sprawach przetwarzania Państwa danych osobowych za pośrednictwem poczty elektronicznej: iod@gostynin.powiat.pl., tel.: 24 236 79 87.
- Administrator będzie przetwarzał Państwa dane osobowe na podstawie art. 6 ust.
1 lit. c RODO oraz Ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego; Ustawy z dnia 20 lipca 2017r. Prawo wodne wraz z aktami wykonawczymi do wymienionych ustaw oraz na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO w zakresie udzielonej zgody w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze w zakresie zadań realizowanych przez Wydział Ochrony Środowiska i Leśnictwa. - Państwa dane mogą być udostępniane innym uprawnionym podmiotom, na podstawie przepisów prawa, a także na rzecz podmiotów, z którymi administrator zawarł umowę powierzenia przetwarzania danych w związku z realizacją usług na rzecz administratora (np. kancelarią prawną, dostawcą oprogramowania, zewnętrznym audytorem).
- Administrator nie zamierza przekazywać Państwa danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
- Państwa dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa
tj. ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz Rozporządzeniu Prezesa Rany Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
- Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody sprzed jej cofnięcia oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. /Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, z siedzibą
w Warszawie, przy ul. Stawki 2/, w przypadku gdy zachodzi poważne popełnienie naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych, które Państwa dotyczą.
- Podanie danych osobowych w zakresie wymaganym prawem jest obligatoryjne. Konsekwencją nie podania tych danych będzie brak możliwości realizacji zadania nałożonego ustawą na Administratora. W pozostałych przypadkach podanie danych jest dobrowolne a zgoda na ich przetwarzanie może zostać cofnięta w dowolnym momencie (pisemnie na adres Administratora lub email: iod@gostynin.powiat.pl)
- Administrator nie podejmuje decyzji w sposób zautomatyzowany w oparciu o Państwa dane osobowe.
Klasyfikacje usługi
- Usługi dla obywateli - Gospodarka nieruchomościami - Zwroty nieruchomości
- Usługi dla przedsiębiorców - Gospodarka nieruchomościami - Zwroty nieruchomości
Kategorie życiowe
- Nieruchomość
- Wywłaszczenie
Słowa kluczowe
Miejsce składania dokumentów
STAROSTWO POWIATOWE W GOSTYNINIE
ul. Dmowskiego 13, 09-500 Gostynin
godziny otwarcia: poniedziałek – piątek: 7.30-15.30
tel. (24) 235 79 81
e-mail: starosta@gostynin.powiat.pl