]]>
close

Szukaj w:

Starostwo Powiatowe w Gostyninie

Wybierz formularz z listy formularzy na dole strony.

Starostwo Powiatowe w Gostyninie

OPIS SZCZEGÓŁOWY USŁUGI

Odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości

Ogólny opis

Odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości

Opis skrócony

  1. Wywłaszczenie prawa własności nieruchomości lub innego prawa rzeczowego następuje za odszkodowaniem wypłacanym przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego na rzecz osoby wywłaszczanej, którego wysokości powinna odpowiadać wartości wywłaszczonej nieruchomości lub wartości tego prawa.
  2. Jeżeli na wywłaszczonej nieruchomości ustanowione są inne prawa rzeczowe, odszkodowanie zmniejsza się o kwotę równą wartości tych praw.
  3. Nieruchomość może być wywłaszczona tylko na rzecz Skarbu Państwa albo na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.
  4. Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane jeżeli cele publiczne określone w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami i nie mogą być zrealizowane w inny sposób niż poprzez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o odszkodowanie, który powinien w szczególności zawierać:
    • imię, nazwisko i adres wnioskodawcy,
    • datę wniosku i podpis,
    • dane pozwalające na dokładne określenie położenia nieruchomości i  zakresu zgłoszonego żądania oraz potwierdzić, iż wnioskodawca jest uprawniony do ubiegania się o odszkodowanie,
    • imiona i nazwiska oraz aktualne adresy pozostałych osób uprawnionych do ubiegania się o odszkodowanie.
  2. Dokument, na podstawie którego nieruchomość została wywłaszczona.
  3. Orzeczenie (decyzja) o stwierdzeniu nieważności decyzji wywłaszczeniowej w części dotyczącej ustalenia i wypłaty odszkodowania (jeżeli zostało wydane).
  4. Dokument potwierdzający prawo wnioskodawcy do żądania ustalenia i wypłaty odszkodowania.
  5. Pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.

Odbiorca usługi

Obywatel, Przedsiębiorca

Termin załatwienia sprawy

Sprawa załatwiana jest niezwłocznie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku (do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu).
W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych termin może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.

Informacja

Opłata

  • Wniosek o odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości jest wolny od opłat.
17 zł opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Dodatkowe informacje

Opłata

  • Wniosek o odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości gminnej (powiatowej) jest wolny od opłat.
  • 17 zł opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem organu, który ją wydał. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

Skargi i wnioski

Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r., poz. 121 z późn. zm.)
  2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 z późn. zm.)

Ochrona danych osobowych

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO) z dnia
27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016)  informujemy, że:

  1. Administratorem Państwa danych jest Starostwo Powiatowe w Gostyninie, adres:
    ul. Dmowskiego 13, 09-500 Gostynin, starosta@gostynin.powiat.pl tel.: 24 236 79 81.
  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym mogą się Państwo kontaktować w sprawach przetwarzania Państwa danych osobowych za pośrednictwem poczty elektronicznej: iod@gostynin.powiat.pl., tel.: 24 236 79 87.
  3. Administrator będzie przetwarzać Pani/Pana dane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO: ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego; ustawa                 z dnia 29 lipca 2005 roku o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności; ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny; ustawa z dnia
    6 lipca 1982 roku o księgach wieczystych i hipotece; ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku
    o gospodarce nieruchomościami; ustawa z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną; ustawa z dnia
    10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji
    w zakresie dróg publicznych oraz na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO w zakresie udzielonej zgody w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze w zakresie zadań realizowanych przez Referat Gospodarki Nieruchomościami.
  4. Państwa dane mogą być udostępniane innym uprawnionym podmiotom, na podstawie przepisów prawa, a także na rzecz podmiotów, z którymi administrator zawarł umowę powierzenia przetwarzania danych w związku z realizacją usług na rzecz administratora
    (np. kancelarią prawną, dostawcą oprogramowania, zewnętrznym audytorem).
  5. Administrator nie zamierza przekazywać Państwa danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
  6. Państwa dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa tj. ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz Rozporządzeniu Prezesa Rany Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji             i zakresu działania archiwów zakładowych.
  7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność
    z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody sprzed jej cofnięcia oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. /Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
    z siedzibą w Warszawie, przy ul. Stawki 2/, w przypadku, gdy zachodzi poważne popełnienie naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych, które Państwa dotyczą.
  8. Podanie danych osobowych w zakresie wymaganym prawem jest obligatoryjne. Konsekwencją nie podania tych danych będzie brak możliwości realizacji zadania nałożonego ustawą na Administratora. W pozostałych przypadkach podanie danych jest dobrowolne a zgoda na ich przetwarzanie może zostać cofnięta w dowolnym momencie  (pisemnie na adres Administratora lub email: iod@gostynin.powiat.pl)
  9. Administrator nie podejmuje decyzji w sposób zautomatyzowany w oparciu o Państwa dane osobowe.

Klasyfikacje usługi

  1. Usługi dla obywateli - Gospodarka nieruchomościami - Odszkodowania
  2. Usługi dla przedsiębiorców - Gospodarka nieruchomościami - Odszkodowania

Kategorie życiowe

  1. Odszkodowanie
  2. Nieruchomość
  3. Grunt
  4. Wywłaszczenie

Słowa kluczowe

odszkodowanie, wywłaszczenie, nieruchomość

Miejsce składania dokumentów

Starostwo Powiatowe w Gostyninie
ul. R. Dmowskiego 13, 09-500 Gostynin
tel. (024) 235 79 81
e-mail: starosta@gostynin.powiat.pl

poniedziałek - piątek 7.30 - 15.30

Uwagi

brak

Zrealizuj usługę przez Internet

visitstats.counter 653778