]]>

Wrota Mazowsza

e-uslugi.wrotamazowsza.pl

Nazwa jednostki: Gmina Miejska Marki

Dane teleadresowe:

Urząd Miasta Marki, Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95, 05-270 Marki

tel./fax (22) 781 10 03

e-mail: urzad.miasta@marki.pl

Strona www: www.marki.pl

Powierzchnia: 2 603 ha

Liczba mieszkańców: 26,7 tys.

Położenie geograficzno-przyrodnicze: Marki to ponad 20-tysięczne miasto w województwie mazowieckim, położone w odległości ok. 10 km od centrum Warszawy, przy trasie krajowej Warszawa - Białystok. Sprawną komunikację z Warszawą zapewnia zarówno krajowa trasa Warszawa-Białystok jak i Aleja Armii Krajowej łącząca Marki z Wolą, Ochotą i Mokotowem. Teren miasta charakteryzuje się znacznym stopniem zalesienia. Lasy zajmują powierzchnię 936 ha. Lasy i powierzchnia zalesiona występują przede wszystkim we wschodniej części miasta.

Gospodarka, przemysł, rolnictwo, inwestycje: Miasto Marki cechuje dynamiczny rozwój ludnościowy, co jest konsekwencją postrzegania jego jako atrakcyjnego miejsca do zamieszkania.

Historia, dziedzictwo i kultura: Podstołeczne Marki, leżące przy trasie biegnącej z Warszawy w kierunku Białegostoku stanowiły kilkadziesiąt lat temu jeden z najnowocześniejszych w branży włókienniczej, ośrodek przemysłowy. Początki dzisiejszego miasta sięgają schyłku XVI w., wtedy to, najprawdopodobniej około 1580 r. miała miejsce lokacja wsi na gruntach należących do starosty warszawskiego. Swoją nazwę wieś wzięła od nazwiska pierwszych osadników - Manków lub Marków. W drugiej połowie XIX w. w Markach rozwinęło się rzemiosło.. W krótkim czasie mieszkańcy Marek zasłynęli jako dobrzy fachowcy. Jednakże dopiero ostatnie dwadzieścia lat XIX w. przyniosło gwałtowny rozwój Marek, do których wkroczył wielki przemysł. W roku 1883 tereny należące do spółki udziałowej pod nazwą “Folwarki z cegielnia wójtostwa Marki” przeszły na własność przemysłowców angielskich. Decyzja o przejęciu przez spółkę “Briggs and Posselt” właśnie terenów mającej ulec likwidacji spółki mareckiej była także ściśle związana z lokalizacją, zapewniającą dogodne warunki transportu wyprodukowanych dóbr oraz z osobą jednego z członków zarządu “Folwarku” - Edwardem Lilpopem. Ten znany warszawski architekt stworzył projekt zabudowań fabrycznych. Nad całością górował prawie 50-metrowej wysokości komin, który zachował się do dziś, podobnie jak kamienice, w których mieszkali zwabieni dobrymi płacami robotnicy. W mareckiej fabryce uruchomiono po raz pierwszy w Królestwie Polskim produkcję wełnianej przędzy czesankowej, dla której surowiec sprowadzano z Australii, Argentyny i płd. Rosji. Materiały niezbędne do produkcji dowoziła do zakładów kolejka marecka łącząca Warszawę z Drewnicą, Ząbkami, Markami i Pustelnikiem, gdzie funkcjonowały liczne cegielnie. Pod koniec XIX w. Marki liczyły około 10 tysięcy mieszkańców i były jednym z najpotężniejszych ośrodków przemysłowych w Królestwie. Pierwsza wojna światowa spowodowała zahamowanie rozwoju gospodarczego i dewastację parku maszynowego.

Program Regionalny - Narodowa Strategia Spójności
Mazowsze. Serce Polski
Unia Europejska - Fundusz Spójności
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013.