Ulgi i zwolnienia podatkowe w zakresie podatków i opłat lokalnych przyznane kościołom i związkom wyznaniowym regulują odrębne ustawy.
Zwolnienia z podatku od nieruchomości przyznane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych regulują przepisy ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. poz. 1840, z późn. zm.).
Udzielanie ulg podatnikowi będącemu przedsiębiorcą odbywa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Organem podatkowym właściwym w sprawach podatków i opłat jest co do zasady wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Udzielenie ulgi może polegać na: umorzeniu, odroczeniu terminu płatności, rozłożeniu na raty podatku oraz zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę z tytułu podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych, opłaty od posiadania psów, opłaty targowej, opłaty skarbowej.
Wymagane dokumenty
Wniosek o umorzenie/rozłożenie na raty/odroczenie terminu płatności podatku, zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę powinien zawierać:
imię i nazwisko wnioskodawcy,
adres zamieszkania wnioskodawcy,
numer PESEL, NIP, ewentualnie numer dowodu osobistego (paszportu) wnioskodawcy,
źródło należności podatkowej (np. podatek od nieruchomości, odsetki od zaległości itp.),
okres którego wniosek dotyczy,
określenie wnioskowanej formy Ulgi,
uzasadnienie wniosku.
Do wniosku należy załączyć dokumenty dotyczące sytuacji materialnej wnioskodawcy.
Wypełniony formularz o pomocy publicznej uzyskanej w ostatnich 3 latach - składają tylko przedsiębiorcy.
Odbiorca usługi
Obywatel, Przedsiębiorca, Instytucja
Termin załatwienia sprawy
Sprawa załatwiana jest bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku (do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu). W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych termin może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
Informacja
Dodatkowe informacje
Opłata
Wniosek jest wolny od opłat.
Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który je wydał. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
Skargi i wnioski
Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności. Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1445 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1892)
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1821)
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 362)
Ochrona danych osobowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej Rozporządzenie 2016/679), informujemy, że: 1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Urząd Gminy w Bielsku reprezentowany przez Wójta Gminy Bielsk 2. Inspektorem ochrony danych w Urzędzie Gminy Bielsk jest Elżbieta Kaczmarczyk; ekrodo2018@gmailcom, tel 502 019 329 3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu: a) wypełniania obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze w związku z realizowaniem zadań przez Urząd Gminy Bielsk na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c Rozporządzenia; b) wykonywania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej Administratorowi w związku z realizowaniem zadań przez Urząd Gminy Bielsk na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e Rozporządzenia; 2. W związku z przetwarzaniem danych w celu wskazanym powyżej Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane innym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami Pani/Pana danych mogą być: a) inne podmioty upoważnione do odbioru Pani/Pana danych osobowych na podstawie odpowiednich przepisów prawa; b) inne podmioty, które przetwarzają Pani/Pana dane osobowe w imieniu Administratora na podstawie zawartej umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych (tzw. podmioty przetwarzające). 3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzana przez okres niezbędny do realizacji wskazanego w pkt 3 celu przetwarzania, w tym również obowiązku archiwizacyjnego wynikającego z przepisów prawa. 4. W związku z przetwarzaniem przez Administratora danych osobowych przysługuje Pani/Panu: a) prawo dostępu do treści danych, na podstawie art. 15 Rozporządzenia; b) prawo do sprostowania danych, na podstawie art. 16 Rozporządzenia; c) prawo do usunięcia danych, na podstawie art. 17 Rozporządzenia; d) prawo do ograniczenia przetwarzania danych, na podstawie art. 18 Rozporządzenia; e) prawo do przenoszenia danych, na podstawie art. 20 Rozporządzenia; f) prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, na podstawie art. 21 Rozporządzenia; g) w przypadku, w którym przetwarzanie Pani/Pana danych odbywa się na podstawie zgody (tj. art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia), przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. h) Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj. do 24 maja 2018 r. do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, a po tej dacie do organu będącego jego następcą), gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy Rozporządzenia. 5. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest warunkiem prowadzenia sprawy w Urzędzie Gminy Bielsk. Podanie danych wynika z przepisów prawa, tj. z ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U.2017 poz. 1875) oraz innych ustaw dziedzinowych. 6. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania.
Klasyfikacje usługi
Usługi dla obywateli - Podatki i opłaty lokalne
Usługi dla przedsiębiorców - Podatki i opłaty lokalne
Usługi dla instytucji, urzędów - Podatki i opłaty lokalne
Kategorie życiowe
Opłaty
Podatki
Działalność gospodarcza
Słowa kluczowe
podatki, ulga, opłaty
Miejsce składania dokumentów
Urząd Gminy Bielsk 09-230 Bielsk Plac Wolności 3A tel. 242650101 www.bielsk.pl
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013.