]]>
close

Szukaj w:

Starostwo Powiatowe w Płocku

Wybierz formularz z listy formularzy na dole strony.

Starostwo Powiatowe w Płocku

OPIS SZCZEGÓŁOWY USŁUGI

Odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości

Ogólny opis

Odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości

Opis skrócony

  1. Wywłaszczenie prawa własności nieruchomości lub innego prawa rzeczowego następuje za odszkodowaniem wypłacanym przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego na rzecz osoby wywłaszczanej, którego wysokości powinna odpowiadać wartości wywłaszczonej nieruchomości lub wartości tego prawa.
  2. Jeżeli na wywłaszczonej nieruchomości ustanowione są inne prawa rzeczowe, odszkodowanie zmniejsza się o kwotę równą wartości tych praw.
  3. Nieruchomość może być wywłaszczona tylko na rzecz Skarbu Państwa albo na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.
  4. Wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane jeżeli cele publiczne określone w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami i nie mogą być zrealizowane w inny sposób niż poprzez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te nie mogą być nabyte w drodze umowy.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o odszkodowanie, który powinien w szczególności zawierać:
    • imię, nazwisko i adres wnioskodawcy,
    • datę wniosku i podpis,
    • dane pozwalające na dokładne określenie położenia nieruchomości i  zakresu zgłoszonego żądania oraz potwierdzić, iż wnioskodawca jest uprawniony do ubiegania się o odszkodowanie,
    • imiona i nazwiska oraz aktualne adresy pozostałych osób uprawnionych do ubiegania się o odszkodowanie.
  2. Dokument, na podstawie którego nieruchomość została wywłaszczona.
  3. Orzeczenie (decyzja) o stwierdzeniu nieważności decyzji wywłaszczeniowej w części dotyczącej ustalenia i wypłaty odszkodowania (jeżeli zostało wydane).
  4. Dokument potwierdzający prawo wnioskodawcy do żądania ustalenia i wypłaty odszkodowania.
  5. Pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.

Odbiorca usługi

Obywatel, Przedsiębiorca

Termin załatwienia sprawy

Sprawa załatwiana jest niezwłocznie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku (do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu).
W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych termin może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.

Informacja

Telefon: 242676747

Dodatkowe informacje

Opłata

  • Wniosek o odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości gminnej (powiatowej) jest wolny od opłat.
  • 17 zł opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem organu, który ją wydał. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

Skargi i wnioski

Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r., poz. 121 z późn. zm.)
  2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 z późn. zm.)

Ochrona danych osobowych

W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Płocki, ul. Bielska 59, 09-400 Płock.
  2. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe na podstawie obowiązujących przepisów prawa, zawartych umów lub na podstawie udzielonej zgody.
  3. Więcej informacji na stronie BIP Powiatu Płockiego http://bip.powiat-plock.pl/cms/11985/rodo.
  4. Jeśli ma Pani/Pan pytania dotyczące sposobu i zakresu przetwarzania Pani/Pana danych osobowych w zakresie działania Starostwa, a także przysługujących Pani/Panu uprawnień, może się Pani/Pan skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych w Starostwie Elżbietą Kaczmarczyk, za pomocą adresu email: iod.cuw@powiat.plock.pl lub pod nr telefonu: 24 268 67 78.

Klasyfikacje usługi

  1. Usługi dla obywateli - Gospodarka nieruchomościami - Odszkodowania
  2. Usługi dla przedsiębiorców - Gospodarka nieruchomościami - Odszkodowania

Kategorie życiowe

  1. Odszkodowanie
  2. Nieruchomość
  3. Grunt
  4. Wywłaszczenie

Słowa kluczowe

odszkodowanie, wywłaszczenie, nieruchomość

Miejsce składania dokumentów

Starostwo Powiatowe w Płocku
ul. Bielska 59
09-400 Płock
pokój nr 9

Uwagi

-

Zrealizuj usługę przez Internet

visitstats.counter 1547919